Future Of Web Design 2010 (Londen), Dag 2

Beter laat dan nooit! Bij deze het tweede deel van mijn FOWD 2010 report. Lees deel 1 hier.

1 - Progressive CSS3 design (Molly Holzschlag)

Te laat voor de koffie, as per usual. Deze sessie heb ik dus niet helemaal gevolgd, maar eerlijk gezegd: zo erg veel heb ik niet gemist (denk ik). Het onderwerp zou ondertussen standaard bagage moeten zijn voor elke webdesigner. We kennen allemaal de capaciteiten van CSS3, maar, we weten evengoed dat we die niet ten volle kunnen gebruiken. Internet Explorer (versie <9) gooit roet in het eten door de slechte ondersteuning van CSS3.

Precies over dat onderwerp — slechte ondersteuning door Internet Explorer — zijn er interessanter dingen te vertellen. Een sessie over hoe je de Internet Explorer explorer filters kan gebruiken om CSS3 eigenschappen na te bootsen lijkt mij een stuk interessanter.

2 - What will web-design look like in 2 years (Simon Collison)

Deze presentatie komt in mijn top 3 — disclaimer: Erskine & Colly.com fonboy. Collison gaat het niet te ver zoeken en pikt er een paar huidige trends uit die verder zullen doorbreken in de komende jaren.

Heel kort:

  • Typografie barst los op het web. Maar, wees voozichtig en geniet met mate.
  • Web design is "sytem design". We ontwerpen geen afzonderlijke pagina's maar een volledig systeem.
  • Aansluitend en toch helemaal tegenovergesteld: er komt meer en meer "editorial design" in web design. We werken een uniek ontwerp uit per web-pagina (of per blog-post). Magazine-ontwerpers doen het al jaren, dus waarom niet op het web?
  • The future is in the past. Lees over "klassieke" design principes, en wordt een betere ontwerper.

3 - How to be more succesfull through self promotion without selling your soul (Elliot Jay Stocks)

“The best known designers aren't necessarily the best Designers”. Dat vat voor een groot stuk samen wat Mr. Stocks vertelde, of, dat is toch wat ik vooral heb onthouden. Goed zijn in je vak is één, maar marketing, "self-branding", en "uit uw kot komen" zijn ook heel belangrijk.

5 - How to build a HTML5 website - live demo (Bruce Lawson)

In tegenstelling tot de technische HTML5 sessie van dag 1 was deze presentatie simpel. Lawson spreekt over basic stuff, zoals de nieuwe HTML5 mark-up elementen (article, header, footer, video, …). Niks nieuws, maar een handige herhaling. Voor wie totaal nog niet vertrouwd is met het HTML5 verhaal: get familiar!.

6 - Rethink your job, and earn more money (Brett Welch)

Welch probeert blijkbaar "Business Catalyst" van Adobe te verkopen, maar ik heb nog altijd geen idee van wat ding nu precies doet. Bad sales pitch dus ;) Maar! Uiteindelijk geen slechte presentatie.

Bottom-line: de lancering van een website is geen eindpunt, maar een begin. De klant moet begrijpen dat er ook budget moet zijn om de website bij te sturen en te optimaliseren na lancering.

Klein beginnen en een langetermijrelatie uitwerken met onze klanten? Sound familiar.

7 - Ad-hoc Q&A-sessie (Paul Boag)

Respect Paul Boag! Hij ging het podium op — ter vervanging van een uitgevallen spreker — met enkel een iPad en zette één van de interessantste sessies van de conferentie neer.

Het publiek mocht zelf de thema's kiezen, en er werd gekozen voor:

  • 1) How to grow your business
  • 2) How to be more productive

Heel interessant voor mij, want het toeval wil dat wij op dat moment op zoek waren naar onze eerste werknemer. We zijn ook altijd bezig met het optimaliseren van de werking binnen Gorilla.

Boag bespreekt eerst hoe hij zijn bedrijf uitbouwde over de laatste paar jaar. Net als zoveel jonge webdesign bureaus werkte hij — alhoewel hij kwaliteit maakte — bij de start ook een stuk onder de marktprijs (een welbekende reflex binnen de webdesign wereld). Boag beschrijft hoe hij beetje bij beetje zijn vraagprijs opdreef en zo stelselmatig betere projecten kon binnenhalen.

Deze sessie zorgde voor een geanimeerde discussie achteraf in de pub. Het hele thema "kwaliteit maken, zelfvertrouwen hebben, genoeg geld durven vragen voor je werk,…" is iets wat heel erg leefde bij mijn mede-conferentie-gangers.

Hoe kies je je eerste werknemer? Was een tweede interessant gesprekspunt. Kies het juiste profiel, denk goed na over welke werknemer je precies zoekt, … inspirerend!

Het laatste thema ging over productiviteit: hoe kan ik in — in dit e-mail-twitter-facebook-tijdperk — nog productief zijn? Easy peasy… 2 keer per dag je mail checken, twitter afsluiten, en gaan! De beste presentatie hierover vind ik nog altijd die van Tijs Vrolix (aanrader!)

8 - Blending usability testing with interface design, protoyping and rapid iterations (Dan Rubin)

Ok, laatste presentatie van de conferentie. Zware sessie, de vermoeidheid slaat toe, de pints lonken, maar… we houden vol.

Rubin legt aan de hand van een case study uit hoe hij — tijdens een usability test — erin slaagde om met JPGs en een klein beetje HTML&CSS de illusie te wekken van een "afgewerkte" website.

Zo ga je te werk: bouw een afgewerkte layout in photoshop, exporteer de belangrijkste pagina's naar JPG en positioneer strategisch blokjes HTML (forms & links) over de JPG. Geef je testpersoon een duidelijke taak mee (bijvoorbeeld: "koop 2 t-shirts van een bepaald merk op deze website").

De test-gebruiker klikt rond op het prototype — ervan uitgaand dat hij/zij werkt op een volledig afgewerkte website. Per actie krijgt de webbouwer feedback, het prototype wordt aangepast in photoshop en opnieuw geëxporteerd. Vlugge test-iteraties dus, en even belangrijk, de testgebruiker werkt op een afgewerkt product (een stuk handiger dan prototype-testing met een zwart/wit wireframe).

Bruce Lee zeg je? Inderdaad :). "Be water my friend". Ga pragmatisch te werk tijdens wireframing/protoyping/usability-testing. Elk project vraagt een unieke aanpak.

Pints!

Na de conferentie… minstens even belangrijk, hit the pub!

Resumé: Toffe mensen, super stad, inspirerende conferentie! Op naar de volgende.

Reacties

Reageer als eerste!

Geef je mening… don't be shy

  • http://

Feed the primates

Wij hebben grote honger naar nieuwe projecten. Ook voor uw project leggen wij de lat heel hoog. Samenwerken? Stuur een berichtje. Of bel 09 395 02 51.

Een idee voor een nieuw project? We zijn benieuwd